Tunel vznikne v rámci nového úseku dálnice D35 Opatovec – Staré Město a bude měřit téměř čtyři kilometry. Společnosti ze skupiny SUDOP GROUP, která zastřešuje firmy z oblasti projektové a inženýrské činnosti a IT, podepsaly zakázku na přípravu zadávací dokumentaci pro výběrové řízení na zhotovitele stavby. Příprava dokumentace potrvá 16 měsíců a stavba celého úseku může začít v polovině roku 2024. Řidiči se potom v novém tunelu poprvé projedou v roce 2028.

Vedoucím sdružení pěti firem, které budou mít přípravu dokumentace pro výběr zhotovitele na starosti, je společnost Dopravoprojekt Brno. Příprava dokumentace bude probíhat pomocí metody BIM, to znamená, že v jejím rámci vznikne 3D digitální model stavby, který bude sloužit jako databáze informací o stavbě a stavu jeho přípravy. „Digitální model stavby se při přípravě velkých staveb využívá čím dál tím častěji, protože přináší celou řadu výhod. Od přesnějšího odhadu nákladů až přes rychlejší a výstavbu a levnější monitoring a údržbu objektů. V digitálním modelu lze totiž okamžitě odhalit nejrůznější opomenutí či stavební kolize a efektivně jim předcházet,“ vysvětluje Aleš Trnečka, ředitel společnosti Dopravoprojekt Brno.

Délka dálničního úseku Opatovec – Staré Město bude přesahovat 17 kilometrů a předpokládané náklady na jeho výstavbu dosahují 15 miliard korun. Jeho součástí bude 18 mostů o celkové délce 900 metrů, ať už jde o dálniční mosty nebo přemostění samotné dálnice. Součástí stavby je také vybudování připojení nové dálnice na stávající silnici I/35 u Borušova na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. Největší stavbou však bude tunel u obce Dětřichov, který se s délkou 3 968 metrů stane nejdelším silničním tunelem v České republice.

Tunel Dětřichov je jako první v Česku od začátku navrhován pro rychlost 100 kilometrů v hodině

Tunel u Dětřichova bude nejen nejdelším, ale půjde také o první silniční tunel, který je od počátku projektovaný na rychlost 100 kilometrů v hodině. „V současnosti můžou řidiči touto rychlostí jezdit pouze v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně, i když po nedávné rekonstrukci by k nim brzy mohly přibýt tunely na Pražském okruhu. Výhodou tunelu u Dětřichova však je, že je z pohledu bezpečnosti a technologického vybavení od začátku koncipovaný na vyšší rychlost než ostatní tunely v Česku,“ vysvětluje Aleš Trnečka.

Řidiči se tunelem můžou svézt už v roce 2028

Sdružení vedené Dopravoprojektem Brno má na přípravu dokumentace 16 měsíců od výzvy k zahájení prací. Dopravoprojekt Brno na úseku zajišťuje také inženýrskou činnost a připravoval i dokumentaci pro stavební povolení, o které požádá do poloviny letošního roku. Do konce roku 2023 by tak mohl být vypsaný tendr na zhotovitele stavby a zároveň by Ředitelství silnic a dálnic mělo mít k dispozici stavební povolení. Úsek se tak může začít stavět v roce 2024 a být hotový do konce roku 2028. Za šest let by se tak motoristé mohli po D35 dostat bez přerušení z Hradce Králové až ke Starému městu. Ovšem pouze v případě, že nedojde ke spojení stavby tohoto úseku s navazujícím úsekem mezi Starým Městem a Mohelnicí, jehož příprava je oproti úseku z Opatovce přibližně dva roky pozadu.

Odkaz na vizualizaci zde

Přečíst další článek